Antonio Vivaldi (1678–1741) Concerto da camera a moll RV 108 · Koncert D dur RV 90 „Del gardellino“ · Concerto da camera g moll RV 105 · Concerto intitolato g moll RV 104 „La notte“ · Concerto F dur RV 98 „La tempesta di mare“ Nicolas Chédeville (1705–1782) Concerto I. E dur „Le Printemps“
Půvabný komorní koncert, evokující odpolední hudební dýchánky ve šlechtických sídlech 18. století, s téměř až „environmentální“ dramaturgií, představí komorní verze Vivaldiho slavných koncertůRV 428 „Del gardellino“ (Stehlík), RV 439 „La notte“ (Noc), RV 570 „La tempesta di mare“ (Mořská bouře) a RV 269 „La primavera“ (Jaro) ze slavného cyklu Čtvero ročních dob dedikovaného českému šlechtici, hraběti Václavovi z Morzinu. „Komorní“ Antonio Vivaldi inspirovaný německou formou komorního koncertu v podání českého souboru Concerto Aventino, jehož doménou je objevování méně známé tváře evropské hudby od konce renesance až po soumrak baroka.
Concerto Aventino
Concerto Aventino bylo založeno v roce 2009 flétnistou a muzikologem Jakubem Kydlíčkem. Do popředí zájmu souboru patří evropská hudba 16.–18. století a záliba vymýšlet tematické dramaturgie z méně známých, leč hodnotných skladeb tohoto období. Vznikly tak zajímavé programy jako Concerti de Napoli (italský repertoár kolem roku 1700), projekt Explorationen-Traditionen, kde soubor ve spolupráci s lipským Michaelis Consort propojil starou hudbu s filmem, souborná provedení děl Jeana-Féryho Rebela, Georga Muffata a Francesca Onofria Manfrediniho nebo program Sacra et concentus zabývající se vlámskou polyfonií 15. a 16. století. Soubor se angažuje také v operním žánru, pro festival Smetanova Litomyšl nastudoval Händelovu operu Aci, Galatea e Polifemo a Parise a Helenu Christopha Willibalda Glucka. Uvedl též českou premiéru Les amours de Ragonde Jeana-Josepha Moureta. Jeho mimořádným počinem pak bylo vytvoření vlastní edice a následné provedení Kodexu Speciálník, neboli Speciálníku královéhradeckého, klíčového českého rukopisného pramene raně renesanční polyfonie z konce 15. století. I co se týče tvorby Antonia Vivaldiho, vybírá si soubor spíše méně frekventovaná díla. Mezi jeho zatím největší vivaldiovské projekty patří provedení skladatelových motet.
Jakub Kydlíček, zobcová flétna & umělecký vedoucí Vojtěch Jakl & Jiří Sycha, barokní housle Tereza Samsonová, barokní hoboj Michaela Bieglerová, barokní fagot Věra Kousalíková, barokní violoncello Lukáš Vendl, cembalo & varhanní positiv Barbora Hulcová, theorba
Jakuba Kydlíčka lze charakterizovat jako hudebníka s velmi širokým záběrem hluboce zainteresovaného do hudby 14.–18. století. Vystudoval zobcovou flétnu a dirigování na Konzervatoři v Plzni a posléze prestižní Scholu Cantorum Basiliensis ve Švýcarsku, kde se v rámci postgraduálního studia specializoval na interpretaci hudby pozdního středověku a rané renesance. V rámci řady mistrovských kurzů se vzdělával rovněž v oblasti dirigování a historické improvizace a k tomu všemu přidal ještě doktorát v oboru Historie na Filozofické fakultě Západočeské univerzity zaměřený na studium Blízkého východu a arabského jazyka se stážemi na Univerzitě v Damašku v Sýrii a Institute Bourguiba v Tunisu. Na poli staré hudby spolupracuje s předními českými soubory jako Collegium 1704, Collegium Marianum, Czech Ensemble Baroque či Schola Gregoriana Pragensis, s nimiž se představil na prestižních koncertních pódiích (Semperoper v Drážďanech, Grand Théâtre de Luxembourg) a na mezinárodních festivalech (Pražské jaro, Salcburský festival). V roce 2009 založil svůj vlastní soubor Concerto Aventino a je rovněž zakládajícím členem tria zobcových fléten Tre Fontane. Vedle koncertního hraní vede třídu zobcové flétny a barokní orchestr na Pražské konzervatoři a od roku 2018 vyučuje zobcovou flétnu na Masarykově univerzitě v Brně. Zobrazit více
Ve spolupráci
Vinařství koncertu
Další koncerty
06 /
10 /
19.00
Javier Lupiáñez & Ensemble Scaramuccia
Kdo
Ensemble Scaramuccia (Španělsko)
Javier Lupiáñez, barokní housle & umělecký vedoucí