Jan Tobiáš Becker (1699/1700–1779): Kyrie (Missa in C)
František Ignác Tůma (1704–1774): Sonáta č. 1 e moll pro dvoje housle, violu a basso continuo
I. Adagio
II. Allegro
III. Andante, ma Allegretto
IV. Presto
Stephanus Sailer (1741–1814): Aria Andante moderato (ODH MZM: Valtická hudební sbírka, A 42.400)
František Ignác Tůma: Sonáta a moll pro dvoje housle a basso continuo
I. Vivace
II. Largo
III. Allegro
Georg Thomas Hymbr (1733–1805): Litaniae (ODH MZM: A 42.254)
Johann Georg Orschler (1698–po 1767): Sinfonia in F
I. Allegro
II. Andante
III. Presto
Johann Ignaz Micksh/ Mikýsek (1734–1782): Salve Regina (ODH MZM: A 42.290)
Již je tomu 420 let, co přišel řád Milosrdných bratří do Valtic. A kromě péče o nemocné pečovali rovněž o rozkvět kultury ve městě a značně obohatili valtickou hudební sbírku. A právě z ní zazní skladby Georga Thomase Hymbra, Stephanuse Sailera či Johanna Ignaze Mikýska. Program v podání Hipocondria Ensemble doplní F. I. Tůma a J. G. Orschler.
Hipocondria Ensemble
Soubor Hipocondria Ensemble vznikl v roce 2000. Zakládajícími členy byli mladí profesionální instrumentalisté, kteří se po několikaleté činnosti v předních českých ansámblech rozhodli vytvořit vlastní komorní soubor specializovaný na autentickou interpretaci staré hudby. Ve snaze přiblížit se původnímu znění interpretovaných děl 17. a 18. století používá soubor dobové nástroje nebo jejich kopie a historické systémy ladění.
Podstatnou částí interpretačního zájmu tvoří provádění vokálně-instrumentálních skladeb, zvláštní pozornost věnuje Hipocondria interpretaci opomíjených a méně uváděných skladeb českých mistrů. Soubor má za sebou nespočet koncertních vystoupení jak v České republice, tak i v zahraničí, včetně pravidelného účinkování v rámci festivalových produkcí.
Hipocondria se pravidelně věnuje nahrávací činnosti. Významným počinem byla světově premiérová CD nahrávka chrámových sonát F. I. A. Tůmy a výběru z Plánického díla Opella Ecclesiastica. Za svoji nahrávku s kompletním dílem skladatele Bohuslava Matěje Černohorského obdržel soubor mj. vysoké ohodnocení prestižním francouzským odborným měsíčníkem Le Diapasson. Mezi další významné nahrávky uveďme cembalové koncerty J. A. Bendy a J. A. Štěpána se sólistkou Editou Keglerovou. V roce 2021 soubor nahrál výběr duchovních skladeb českého skladatele Šimona Brixiho. Dnes je Hipocondria Ensemble sebevědomým komorním tělesem, které si vybudovalo pevné místo mezi renomovanými soubory staré hudby v Čechách.
Uměleckým vedoucím ansámblu je houslista a dirigent Jan Hádek, který studoval na Pražské konzervatoři a Hudební akademii múzických umění. Již během studií na konzervatoři se začal zajímat o poučenou interpretaci hudby 17. a 18. století, v roce 2003 absolvoval stáž u prof. Chiary Banchini na prestižní Schola cantorum Basiliensis ve Švýcarsku a zúčastnil se interpretačních kurzů staré hudby v Prachaticích (Katy Debreczeni). Jako hráč na barokní housle má za sebou bohatou koncertní činnost doma i v zahraničí. Zkušenosti získal působením v mnoha ansámblech, např. Collegium 1704, Musica Florea, Capella Regia Musicalis, Ensemble Inégal a další. S těmito soubory se podílel na realizaci řady nahrávek pro domácí i zahraniční hudební vydavatelství.
Helena Hozová (soprán)
studovala zpěv na pardubické konzervatoři a na hudební fakultě JAMU v Brně, absolvovala stáž na Hochschule für Musik v Drážďanech a účastnila se řady mistrovských kurzů osobností operního světa.
Jako sólistka se představila na mnoha evropský festivalech, spolupracovala s českými i zahraničními orchestry a v současnosti vystupuje především se souborem Collegium 1704.
Zpívala roli Nicandra v opeře Arsilda Antonia Vivaldiho v režii Davida Radoka pod taktovkou Václava Lukse a ztvárnila též roli Galatey v Händelově opeře Acis a Galatea na festivalu Tage Alter Musik v Regensburgu.
V roce 2019 absolvovala s uskupením Duo Siempre Nuevo koncertní turné v Portugalsku, Brazílii a Peru, premiérovala řadu písní od Luboše Sluky a přímo pro její hlas vznikly písně Lukáše Sommera, Františka Chaloupky nebo Miloše Štědroně.
Natočila Sedm písní na slova F. L. Čelakovského od Pavla Haase, Zpíváno dětem a Květomluva od Luboše Sluky a Celebration Jazz Mass Karla Růžičky.
Marta Fadljevičová (alt)
se od dětství věnovala hře na klavír a zpěvu. Roku 1997 absolvovala Pražskou konzervatoř u prof. Antonie Denygrové, dále se zdokonalovala na bratislavské VŠMU pod vedením prof. Vlasty Hudecové a účastnila se interpretačních kurzů Maria van Alteny, Julie Hassler a Howarda Crooka. Od roku 1994 se zaměřuje převážně na renesanční a barokní hudbu a spolupracuje s ansámbly, jako jsou Musica Florea, Ensemble Inégal, Hipocondria a Collegium 1704, s nimiž nahrála mnoho nahrávek a účastnila se českých i zahraničních festivalů. V letech 2008–2018 byla členkou souboru Tiburtina. Účastnila se také několika scénických ztvárnění barokních oper v Čechách i v zahraničí, měla možnost pracovat s režiséry Sigrid T’Hooft, Lorenzem Charoyem, Tomášem Pilařem a Davidem Radokem a s duem SKUTR. Pravidelně spolupracuje s pražským VUS.
Čeněk Svoboda (tenor)
pochází z Liberce, kde studoval soukromě zpěv u prof. Svatavy Šubrtové, v Praze pak vystudoval obor Sbormistrovství na Pedagogické fakultě UK v Praze, kde také absolvoval doktorská studia na téma „Historicky poučená interpretace staré hudby“. Patří mezi zakládající a kmenové členy Collegia vocale 1704, spolupracuje se soubory Musica Florea, Collegium Marianum, Hipocondria Ensemble, Dresdner Kammerchor, Doulce Memoire a dalšími.
Jako sbormistr vedl v letech 2000–2025 liberecký sbor Cum decore, 2006–2013 smíšený sbor Ještěd, v letech 2004–2016 Collegium 419. Působí také jako vysokoškolský a gymnaziální pedagog, dlouho spolupracoval s časopisem Harmonie či s Českým rozhlasem Vltava.
Martin Vacula (bas)
vystudoval zpěv na Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity ve třídě Mgr. Michaela Kozelského. V letech 2003–2008 se ve svém oboru vzdělával dále soukromě u barytonisty Václava Zítka.
V roce 2003 se stal členem operního sboru Národního divadla v Praze a od roku 2007 do dubna 2013 působil v Pražském filharmonickém sboru. Od roku 2013 je umělcem na volné noze a věnuje se převážně interpretaci barokní hudby.
Od roku 2010 je stálým členem Collegia Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse a pravidelně spolupracuje také se soubory Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Collegium Marianum, Capella Mariana, Ensemble Damian, Czech Ensemble Baroque Quintet, Il Cuore Barocco, Musica cum gaudio, Victoria Ensemble a je zakládajícím členem komorního sboru Martinů Voices.