Kdo | BAROCCO SEMPRE GIOVANE Josef Krečmer – umělecký vedoucí |
Sólo | Patricia Janečková – soprán Adam Plachetka – basbaryton Ondřej Jurčeka – trubka |
Host | Jiří Vejvoda - moderátor |
Kde | Lichtenštejnský městský palác ve Vídni |
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Sinfonia Spirituosa in Re maggiore per tromba, archi e continuo, TWV 44:1
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Alcina, HWV 34 – Tornami a vagheggiar
Judas Maccabaeus, HWV 63 – Arm, Arm, Ye Brave
Messiah, HWV 56 – Rejoice greatly, O daughter of Zion
Alexander’s Feast, HWV 75 – Revenge, Timotheus Cries
Che vai pensando, folle pensier, HWV 184
PŘESTÁVKA
Antonio Vivaldi (1678–1741)
Concerto in Re minore per due violini, violoncello, archi e continuo, RV 565:
Georg Friedrich Händel (1685–1759)
Judas Maccabaeus, HWV 63 – The Lord Worketh Wonders
Samson, HWV 57 – Let the Bright Seraphim
Messiah, HWV 56 – The Trumpet Shall Sound
Antonio Vivaldi (1678–1741)
In furore iustissimae irae, RV 626
La fida ninfa, RV 714 – Cor ritroso, che non consente
PATRICIA JANEČKOVÁ – soprán
Původem slovenská sopranistka žijící v Ostravě, kde studovala operní zpěv na Janáčkově konzervatoři pod vedením sopranistky Evy Dřízgové-Jirušové. V současné době navštěvuje katedru sólového zpěvu Ostravské univerzity. V roce 2014 se stala jako šestnáctiletá absolutní vítězkou celosvětové pěvecké soutěže Concorso Internazionale „Musica Sacra“ v Římě,získala tak stipendium na letních pěveckých kurzech v italském Arezzu, kde studovala pod vedením barytonisty La Scaly Renato Brusona. V roce 2016 získala tři ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech. Patricia má za sebou řadu vystoupení na galakoncertech a festivalech doma i v zahraničí (Starry Night – Vídeň, Junge Talente der Klassik – Klosterneuburg (Rakousko), Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského – Jaroměřice nad Rokytnou, Festival Terras Sem Sombra – Grândola (Portugalsko), operní festival Smetanova Litomyšl, festival Les musicales de Louvergny (Francie), Kežmarok (Slovensko), Talentinum 2016, Mezinárodní hudební festival Český Krumlov 2016). V roce 2015 dostala příležitost debutovat na dvou operních scénách na Slovensku (Státní divadlo Košice – Figarova svatba/Barbarina, Slovenské národní divadlo – Kouzelná flétna/Pamina).
V Čechách a na Slovensku spolupracovala např. s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Českým národním symfonickým orchestrem, s Orchestrem Via Musica! Bratislava, s Komorní filharmonií Pardubice, s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, s Moravskou filharmonií Olomouc, s orchestrem Camerata Janáček, se Státní filharmonií Košice a s Karlovarským symfonickým orchestrem. Od roku 2017 vystupuje se souborem Collegium Marianum (barokní opera Acis a Galatea G. F. Händela) a pražským symfonickým orchestrem FOK.
ADAM PLACHETKA – basbaryton
Basbarytonista Adam Plachetka absolvoval Pražskou konzervatoř u profesora Luďka Löbla a HAMU. Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze, v následujících letech zde vystoupil například jako Don Giovanni, Figaro (Le nozze di Figaro), Nardo (La finta giradiniera), Argante (Rinaldo) a Guglielmo (Così fan tutte). Od září 2010 je Adam Plachetka stálým členem ansámblu Wiener Staatsoper, od debutu v roli Schaunarda (La bohéme) se zde objevil mimo jiné jako Melisso (Alcina), Don Giovanni, Dulcamara (L`elisir d`amore), Figaro, Guglielmo, Publio (La clemenza di Tito), Mustafà (L`Italiana in Algeri), Alidoro (La Cenerentola), Conte Almaviva (Le nozze di Figaro), Dottor Malatesta (Don Pasquale), Paolo Albiani (Simon Boccanegra) nebo Riccardo Forth (I Puritani). Pravidelně hostuje v Metropolitní opeře New York a na Salzburger Festspiele. Jeho další operní závazky čítají Bayerische Staatsoper v Mnichově, Royal Opera House Covent Garden v Londýně, Baden-Baden festival, Glyndebourne, Carnegie Hall v New Yorku, Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper v Berlíně, Teatro alla Scala, Lyric Opera v Chicagu nebo Houston Grand Opera. Na koncertních pódiích se objevil například v Musikvereinu ve Vídni a v Grazu, ve Wigmore Hall v Londýně, v Usher Hall v Edinburghu, v Herkulově sále v Mnichově, ve vídeňském Konzerthausu, v Konserthuset ve Stockholmu a v pražském Obecním domě a Rudolfinu. Spolupracoval s chicagským symfonickým orchestrem, symfonickými orchestry Francouzského, Bavorského, Rakouského a Českého rozhlasu, Skotským komorním orchestrem, Českou filharmonií, Vídeňskými symfoniky a stockholmskou Královskou filharmonií. Adam Plachetka pořídil nahrávky pro Arte, Arthaus Musik, Capriccio, Clasart Classics, Českou televizi, Český rozhlas, Deutsche Grammophon, Mezzo, Naxos, Nibiru, Orfeo, ORF, Radioservis, Servus TV, Supraphon a Unitel Classica. Vystupuje pod taktovkou dirigentů jako Marco Armiliato, Daniel Barenboim, Mariss Jansons, Fabio Luisi, Riccardo Muti, Andris Nelsons, Yannick Nézet-Séguin, Christian Thielemann nebo Franz Welser-Möst.
ONDŘEJ JURČEKA – trubka
Své hudební nadání rozvíjel již od pěti let hrou na klavír, ve třinácti pak začal s pomocí svého otce – trumpetisty Filharmonie Brno – hrát na trubku. Nástroj jej zaujal natolik, že se mu věnoval naplno a za dva roky již studoval hru na trumpetu na brněnské konzervatoři. Je laureátem několika mezinárodních soutěží a účastnil se mnoha trumpetových kurzů. Důležitým studijním pobytem se stala návštěva Hong Kongu, kde zdokonaloval své interpretační umění u Reijera Dorresteijna. Svá studia zakončil na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u docenta Jana Brody. Stálé angažmá získal ve Filharmonii Bohuslava Martinů ve Zlíně, v Městském divadle Brno, v Národním divadle Brno nebo v Moravské filharmonii Olomouc. Spolupracuje s orchestry a komorními soubory i jako sólista. Nyní působí jako sólový trumpetista Filharmonie Brno a sólový kornetista Moravia Brass Bandu. V roce 2016 interpretoval světovou premiéru skladby Century Dance pro pět různých trubek a orchestr českého skladatele Zdenka Merty. Za dobu svého uměleckého působení se vyskytl na řadě hudebních CD. K jeho nejvýznamnějším nahrávacím počinům patří Koncert pro trubku a orchestr z pera skladatele Sergio Cervettiho, či Klavírní koncert č. 1 pro klavír, trubku a smyčce Dmitrije Šostakoviče natočený společně se světovou pianistkou Shiran Wang pod taktovkou Maxima Šostakoviče.
BAROCCO SEMPRE GIOVANE
„Baroko stále mladé“ je komorní soubor složený ze špičkových mladých profesionálních hudebníků. Specializuje se na interpretaci skladeb vrcholného baroka, nevyhýbá se však ani jiným slohovým obdobím. Soubor založil prof. Josef Krečmer v roce 2004, jenž je také jeho uměleckým šéfem. Barocco sempre giovane má za sebou již stovky významných koncertů, soubor je zván na domácí i zahraniční hudební festivaly (Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival Brno, Festival Concentus Moraviae, Festival Mitte Europa, The Ohrid Summer Festival, Nitrianska hudobna jar, Le Quattro Stagioni, Kammermusik um halb acht Basel, Bach Istanbul’da atd.), jeho koncerty vysílaly v přímém přenosu Česká televize i Český rozhlas, nahrává na CD a pořádá vlastní abonentní cykly koncertů. Soubor spolupracuje s předními českými i zahraničními sólisty, jako jsou například Jan Mráček, Václav Hudeček, Jana Boušková, Dagmar Pecková nebo Giuliano Carmignola.
PARTNEŘI KONCERTU: