Antonio Vivaldi (1678–1741) Koncert pro smyčce C dur RV 114 · Koncert pro dvoje housle g moll RV 517 v úpravě pro housle a cembalo · Koncert pro violoncello a moll RV 421 · Koncert pro housle A dur RV 344 · Koncert pro smyčce d moll RV 128 · Koncert pro housle e moll RV 278 · Koncert pro housle a violoncello F dur RV 544
Francouzská houslistka Amandine Beyer, držitelka prestižního francouzského ocenění Diapason d’Or de l’année, uvede se svým souborem Gli Incogniti méně frekventované skladby z Vivaldiho koncertní tvorby, včetně Houslového koncertu e moll RV 278, který mnozí vivaldiovští nadšenci pokládají za jednu z nejobdivuhodnějších kompozic, kterou Vivaldi v tomto žánru vytvořil. Toto dílo v sobě navíc skrývá vazbu na české prostředí, neboť s největší pravděpodobností vzniklo kolem roku 1730 během Vivaldiho cesty do Čech. Je sice uloženo v Turíně, napsáno však je na českém papíře, na kterém se dochovaly i loutnové sonáty zkomponované pro Jana Josefa z Wrtby. V podání Amandine Beyer, jejíž vystoupení „unášejí posluchače mimo vyšlapané cesty, lechtají jejich představivost, ulpívají v jejich snech a přinášejí pocity štěstí a radosti“, se můžeme těšit na zážitek, který bude patřit k vrcholům festivalu 2021.
Amandine Beyer
Již mnoho let je nepřehlédnutelnou figurou a pro mnohé interpretačním vzorem na poli barokní hudby. Její nahrávka Sonát a Partit Johanna Sebastiana Bacha z roku 2012 je ověnčena mnoha mezinárodními cenami – Diapason d’Or, Editor’s Choice časopisu Gramophone, Choc de Classica de l’année, Prix Académie Charles Cross a dalšími. Svůj čas dělí mezi několik různorodých ansámblů: duo s Pierrem Hantaiem, Les Cornets Noirs, specializující se na italskou a německou hudbu 16. a 17. století, Kitgut Quartet, smyčcové kvarteto hrající na dobové nástroje, a Gli Incogniti, které v roce 2006 založila a s nímž také sesbírala největší počet trofejí. Vedle koncertní činnosti je další vášní Amandine Beyer učení. Od roku 2010 působí na Schola Cantorum Basiliensis ve Švýcarsku, učí na Escola Superior de Música e Artes do Espectáculo (ESMAE) v Portu a pravidelně vede mistrovské kurzy po celém světě (Francie, Tchaj-wan, Brazílie, Itálie, Španělsko, USA, Kanada). „Je stále možné slyšet nevídané na nahrávkách Vivaldiho? Na této oslnivé, extrovertní kolekci koncertů pro dvoje housle určitě ano. Jako tenisový zápas. Oba protagonisté nadhazují figury, rytmy a fráze přes síť se stále vzrůstajícím nadšením a intenzitou,“ nešetřil v roce 2016 Nicholas Kenyon chválou v britském Guardianu nad nahrávkou Vivaldiho koncertů v podání Gli Incogniti, Amandine Beyer a Giuliana Carmignoly. Přidržíme-li se této terminologie, pak koncert na LVHF slibuje strhující finále ve Wimbledonu, byť v lehce obměněné sestavě. Je na co se těšit!
Francouzský ansámbl Gli Incogniti založila v roce 2006 společně se svými přáteli houslistka Amandine Beyer. Inspirací se jí stalo umělecké uskupení Accademia degli incogniti (Akademie neznámých), které působilo v 17. století v Benátkách. Soubor od něj odvodil nejen svůj název, ale i liberální způsob myšlení, jenž se zrcadlí v zálibě ve všem neznámém, zvukových experimentech, hledání nového repertoáru a ve znovuobjevování „klasiků“. K takovým projektům patří například show The six Brandenburg Concertos ve spolupráci s taneční skupinou Rosas a B’rock Orchestra, která slavila úspěch v Berlíně, New Yorku, Paříži, Lisabonu či Hongkongu. Špičkovou kvalitu ansámblu dokládají koncerty v Théâtre des Champs-Elysées v Paříži, Wigmore Hall v Londýně, Oji Hall v Tokiu nebo na mezinárodních festivalech v Bostonu, Bergenu, Monte-Carlu, Montpellier či Ile-de-France. Soubor má na svém kontě patnáct CD ověnčených mnoha prestižními cenami: Cenou Gramophone, BBC Musical Choice, Diapason d’Or, Preis der deutschen Schallpattenkritik a dalšími. Právě nahrávky skladeb Antonia Vivaldiho – Čtvero ročních dob pro vydavatelství Zig-Zag Territoires a Il Teatro alla moda pro Harmonia Mundi – patří mezi ty nejúspěšnější. „Každá skladba na této nahrávce je drama plné charakterů, jež přicházejí, vedou monology, vstupují do konverzací,“ trefně vystihla Lindsay Kemp v časopisu Gramophone způsob uměleckého smýšlení souboru. Součástí aktivit Gli Incogniti je od roku 2017 program Academy pro mladé zájemce o interpretaci staré hudby a čerstvou novinkou sympatické členství v asociaci ARVIVA, jejíž členové se v rámci svých koncertních aktivit snaží o co nejšetrnější přístup k naší planetě. Gli Incogniti jsou podporováni DRAC Nouvelle-Aquitaine a regionem Nouvelle-Aquitaine.
Amandine Beyer, barokní housle & umělecká vedoucí Yoko Kawakubo & Alba Roca, barokní housle Marta Páramo, viola Marco Ceccato, violoncello Francesco Romano, theorba Baldomero Barciela Varela, violon Anna Fontana, cembalo