Kdo | ENSEMBLE 18+ |
Sólo | Marie Fajtová – soprán Ivan Ženatý – housle |
Host | Jiří Vejvoda – moderátor |
Kde | Zámek Mikulov |
Franz Aspelmayr (1728–1786)
Sinfonia in f
1. Adagio, 2. Allegro, 3. Largo e dolce, 4. Menuet grazioso – Trio – Allegro
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Voi avete un cor fedele, KV 217
Pavel Vranický (1756–1808)
Koncert pro housle a orchestr C dur
1. Allegro moderato, 2. Adagio, 3. Rondeau
PŘESTÁVKA
Wolfgang Amadeus Mozart
Non so piu cosa son, cosa faccio – árie z opery Figarova svatba, KV 492
Antonín Vranický (1761–1820)
Smyčcový kvartet č. 2 a moll, op. 13
1. Allegro moderato con affetto, 2. Adagio cantabile, 3. Rondo allegretto, 4. Menuetto grazioso/Presto assai
Wolfgang Amadeus Mozart
Moteto pro soprán Exsultate, jubilate KV 165/158a
Joseph Haydn (1732–1809)
Koncert pro housle a orchestr G dur, Hob. VIIa:4
1. Allegro moderato, 2. Adagio, 3. Allegro
MARIE FAJTOVÁ – soprán
Sopranistka Marie Fajtová vystudovala na Pražské konzervatoři hru na klavír a poté operní zpěv u profesora Jiřího Kotouče. V současnosti se zdokonaluje u americké sopranistky Nancy Henninger. V roce 2004 se stala finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, kde obdržela cenu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, roku 2008 pak získala hlavní cenu v Mezinárodní pěvecké soutěži Barbary Hendricks ve Štrasburku. V sezoně 2005/2006 byla členkou Divadla J. K. Tyla v Plzni a od sezony 2006/2007 je sólistkou Opery Národního divadla v Praze. Právě s tímto tělesem se mnohokrát představila v zahraničí, například v Japonsku, v Německu, v Estonském Tallinnu či ve francouzské L’Opéra Royal de Versailles. V letech 2007–2011 hostovala ve Státní opeře Praha a jako Mozartova Donna Anna účinkovala v Teatro Verdi v Terstu. Marie Fajtová rovněž koncertovala v mnoha evropských i asijských zemích a spolupracovala s významnými dirigenty, jako jsou Jiří Bělohlávek, Tomáš Netopil, Asher Fish, Kari Tikka a Gianluigi Gelmetti. Významnou součást jejího uměleckého působení tvoří barokní hudba, především ve spolupráci se soubory Capella Regia Praha, Collegium Marianum, Collegium 1704 a Camerata Nova. Nejvýznačnější jsou role Alciny ve stejnojmenné Händelově opeře pro festival ve Valticích, Serpiny v La serva padronapro Mezinárodní hudební festival Český Krumlov a především Primislao v barokním pasticciu Praga nascente da Libussa e Primislaona Pražském jaru 2004. Jako interpretka se rovněž podílela na albu Pensive Songsz roku 2009 a mezinárodně oceněné nahrávce sonáty Il diamanteskladatele Jana Dismase Zelenky.
IVAN ŽENATÝ – housle
Svoji profesionální kariéru zahájil houslista Ivan Ženatý účastí ve finále Čajkovského soutěže v Moskvě, po které následoval debut s Českou filharmonií pod vedením Libora Peška, vítězství v soutěži Pražského jara a laureátský titul Mezinárodní tribuny mladých umělců UNESCO. V roce 1990 debutoval v Londýně, 1991 v Berlínské Filharmonii a Concertgebouw v Amsterdamu, 1994 v Tokiu, 1996 v New Yorku a Buenos Aires. Hrál společně s Yehudi Menuhinem, Yo-Yo Ma, Serge Baudem, Valerijem Gergijevem, Andrejem Boreykem, Nevillem Marrinerem a dalšími. Umělcův hudební výraz ovlivnila především osobní setkání s Nathanem Milsteinem, Ruggierem Riccim, Andre Gertlerem a Igorem Bezrodnyj. Největší význam však měly pro Ivana Ženatého soukromé lekce u Josefa Suka a následná dlouholetá spolupráce vrcholící vystoupeními na Würzburger Mozart-Festspiele, Pražském jaru a kompletní nahrávkou houslových děl W. A. Mozarta. Sólista nezřídka hostuje se slavnými mezinárodními tělesy, jakými jsou například BBC Symphony Orchestra London, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Berliner Symphoniker, Orchesta Nacional de Madrid, ale také s Českou filharmonie, FOKem či Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Výraznou část houslistova portfolia zaujímají souborná díla velkých skladatelů, mezi které patří například Telemann, Bach, Mendelssohn, Schumann, Schulhoff nebo Dvořák a Grieg. Díky newyorské Harmony Foundation hraje Ivan Ženatý na vzácné housle Giuseppe Guarneriho „del Gesù“ z roku 1740. Umělec vede mistrovské kurzy v Německu, Španělsku, USA a Kanadě; od roku 2012 je profesorem na prestižním Cleveland Institute of Music.
ENSEMBLE 18+
Komorní klasicistní orchestr Ensemble 18+ se specializuje na poučenou, ale neortodoxní interpretaci hudby převážně 18. století. Avšak jak napovídá již název, neomezuje se pouze na hudbu 18. století, ale dává prostor i novější hudební produkci. Ansámbl vznikl roku 2009 z iniciativy cembalisty a dirigenta Vojtěcha Spurného. Hlavní myšlenkou bylo aplikovat principy poučené interpretace staré hudby na hru na moderní nástroje. Hudební těleso pracuje v ustáleném složení v čele s koncertní mistryní Magdalenou Malou. Nástrojové obsazení odpovídá orchestru Jiřího Antonína Bendy na dvoře vévody Friedricha v německé Gotě. Ensemble 18+ je častým hostem festivalů komorní hudby a kromě vlastní koncertní činnosti v komorním i velkém obsazení se podílí na realizaci objevných muzikologických počinů. Takto se orchestr účastnil rekonstrukce opery Dove é amore, é gelosia z pera Giuseppe Scarlattiho v českokrumlovském barokním divadle v koprodukci České televize. K nejzajímavějším projektům tohoto druhu pak patří novodobá premiéra opery Pygmalion J. P. Rameaua v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. Součástí dramaturgie je také uvádění oper Jana Antonína Koželuha v novodobých premiérách. Ansámbl spolupracuje s předními českými sólisty, mezi které patří harfenistka Kateřina Englichová, klavírista Karel Košárek, klarinetista Milan Řeřicha, violoncellista Jiří Bárta, houslista Roman Patočka a další. S houslitou Ivanem Ženatým reprezentoval Ensemble 18+ Českou republiku v živém vysílání Vánočního dne Eurorádií v prosinci 2018. Ve spolupráci s hobojisty Vilémem Veverkou, Dominikem Wollenweberem a cembalistkou Barbarou Marií Willi vznikla roku 2015 nahrávka barokních hobojových koncertů.
VSTUPENKY:
HLAVNÍ PARTNER KONCERTU:
PARTNEŘI KONCERTU: