Antonio Vivaldi (1678–1741) In furore iustissmae irae RV 626 · Sonata a quattro C dur RV 801/RV Anh. 66 · árie „Eja voce sonora laeti cantate“ RV Anh 59.29 (novodobá světová premiéra) · Koncert pro flétnu d moll RV 431a „Il Gran Mogol“ · Salve Regina F dur RV 617 Antonio Caldara (1670–1736) árie „Quell’usignuolo tempra il suo duolo“ z oratoria Santa Ferma František Jiránek (1698–1778) Koncert C dur pro hoboj, smyčce a basso continuo v úpravě pro barokní příčnou flétnu (novodobá světová premiéra)
V šestém večeru graduje naše vivaldiovská přehlídka hned dvěma novodobými světovými premiérami. Pod majestátním oktagonem kostela Navštívení Panny Marie v Břeclavi-Poštorné zazní program, který představí Antonia Vivaldiho v „konkurenci“ jeho italských současníků a žáka Františka Jiránka, jehož Koncert C dur pro hoboj, smyčce a basso continuo v úpravě pro flauto traverso zazní v novodobé světové premiéře. Dalším z vrcholů programu bude premiéra árie Eja voce sonora laeti cantate RV Anh 59.29, kterou v roce 2020 objevil v jednom z českých hudebních archivů dramaturg LVHF 2021, španělský houslista a muzikolog Eduardo García Salas. Sólových pěveckých partů se zhostí festivalovým posluchačům dobře známá sopranistka Patricia Janečková a celým večerem provede vynikající český barokní ansámbl Collegium Marianum se svou uměleckou vedoucí Janou Semerádovou, jež předvede i své mezinárodně oceňované umění hry na barokní příčnou flétnu.
Patricia
Janečková
S orchestrem vystoupila poprvé ve svých deseti letech a na divadelních prknech sólově debutovala ve třinácti roku 2011 v roli Annie v Brittenově Kominíčkovi. Do škatulky „zázračné dítě“ a do povědomí veřejnosti se tato Slovenka narozená v Německu, žijící v Ostravě dostala v roce 2010 po absolutním vítězství v česko-slovenské televizní soutěži Talentmania. Mnozí ostatně stále vzpomínají na její provedení ústřední melodie z filmu Tenkrát na Západě Ennia Morriconeho. Od té doby z ní pod pedagogickým vedením Evy Dřízgové-Jirušové roste zpěvačka, která má za sebou koncerty v Rakousku, Německu, Portugalsku, Francii a na řadě mezinárodních hudebních festivalů v České republice a spolupráci s osobnostmi jako Adam Plachetka nebo Peter Dvorský. V roce 2015 debutovala v mozartovských rolích ve Státním divadle Košice a ve Slovenském národním divadle v Bratislavě. Spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Cameratou Janáček a dlouholeté umělecké pouto ji pojí s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě. Se souborem Collegium Marianum se poprvé profesně potkala v roce 2017, kdy se představila v Händelově opeře Acis et Galatea. O tom, že jejímu hlasu interpretace staré hudby opravdu sluší, svědčí i absolutní vítězství v Concorso Internazionale Musica Sacra v Římě v roce 2016, které jí mimo jiné umožnilo účast na mistrovských kurzech pod vedením sólisty milánského Teatro alla Scala Renata Brusona. V současné době studuje zpěv na Ostravské univerzitě pod vedením Evy Dřízgové-Jirušové. Na Lednicko-valtickém hudebním festivalu se představí již po třetí. Festival tentokrát mimo jiné svěřil jejímu průzračnému sopránu novodobou světovou premiéru Vivaldiho árie Eja voce sonora laeti cantate. Zobrazit více
Jana
Semerádová
Umělecký život Jany Semerádové je spojen především se souborem Collegium Marianum, za jehož nevšedními dramaturgiemi hledejme právě její badatelskou činnost v oblasti barokní gestiky, deklamace a dobového tance. Pravidelně však spolupracuje i s dalšími špičkovými evropskými starohudebními ansámbly, jako Akademie für Alte Musik Berlin, Il Giardino Armonico nebo Il suonar parlante. Je rovněž vyhledávaným komorním partnerem, účinkovala v projektech Magdaleny Kožené, Sergia Azzoliniho, Alfreda Bernardiniho a mnoha dalších osobností tzv. „early music“. Vystudovala flétnu na Pražské konzervatoři a teorii a provozovací praxi staré hudby na Filozofické fakultě UK v Praze. Své vzdělání si dále rozšířila na Královské konzervatoři v Haagu a v oboru flétna získala docenturu na Hudební fakultě AMU v Praze. Její sólové nahrávky najdeme rovněž na labelu Supraphon. Je dramaturgem koncertního cyklu Barokní podvečery a mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby a v současné době rovněž zasedá v Umělecké radě Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Zobrazit více
Collegium Marianum
Soubor Collegium Marianum se svou uměleckou vedoucí Janou Semerádovou patří k průkopníkům provozování staré hudby u nás a k významným propagátorům české hudby 17. a 18. století, za což mu byla roku 2010 udělena Cena Mezinárodní hudební rady UNESCO. Svou pozornost zaměřuje nejen na díla koncertní, ale rovněž scénická. Díky tomu stojí za mnoha skvělými projekty ve spolupráci se špičkovými evropskými sólisty, režiséry, dirigenty či choreografy (Andrew Parrott, Simona Houda-Šaturová, Peter Kooij a další). Ukázkovým příkladem originality souboru je spolupráce s divadelním souborem Buchty a loutky, s nimiž uvedl loutkovou operu Calisto a půvabnou inscenaci Händelovy pastorální opery Acis et Galatea. Collegium Marianum pravidelně účinkuje na prestižních evropských hudebních festivalech: Oude Muziek v Utrechtu, Tage Alter Musik v Regensburgu, Bachfestu v Lipsku, Festival de Sablé ve Francii, Pražském jaru a dalších. Od roku 2008 spolupracuje s vydavatelstvím Supraphon, kde v rámci edice Hudba Prahy 18. století natočilo zatím osm kompaktních disků s hudbou Františka Jiránka, Jana Dismase Zelenky, Josefa Antonína Sehlinga a dalších českých autorů. Zobrazit více
Hlavní partner koncertu
Partner koncertu
Ve spolupráci
Vinařství koncertu
Další koncerty
23 /
09 /
19.00
Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704
Kdo
Collegium 1704 (Česká republika)
Collegium Vocale 1704
Václav Luks, dirigent
Musica Florea (Česká republika)
Marek Štryncl, hudební nastudování & dirigent
Andrea Miltnerová (GB), režie & choreografie
Václav Krajc & Jiří Bláha, scénografie
Eduardo García Salas (ES), asistent režie & hudební dramaturgie
Kateřina Ďuricová, světelný design
Christopher Vinz (GB), kostýmy