F. J. Haydn (1732-1809): Sedm slov vykupitelových na kříži, Hob. XX/1A
Při komponování původní symfonické verze díla postupoval skladatel tak, že si zvolil vždy v latinském znění z biblického textu ten který Kristův výrok. Např. Deus meus, utquid dereliquisti me! (Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil!). Slova zhudebnil, jako by je zhudebňoval pro vokální kompozici. A tak nejenom ze samostatného obsahu každého výroku, ale přímo z jeho slovního znění vyrůstá potom celé hudební dění každé jednotlivé sonáty.
Franz Joseph Haydn psal do Londýna svému nakladateli Williamu Forsterovi velice zajímavá slova, která ozřejmují jeho cíl, který sledoval kompozicí tohoto díla. Říká: „Každá jednotlivá sonáta či jednotlivý text je vyjádřen pouze instrumentální hudbou tak, aby vyvolal i v duši těch, kteří o věci nic nevědí, nejhlubší dojem.“
Introduzione. Maestoso ed Adagio
Sonata I. Largo (Pater, dimitte illis, quia nesciunt, quid faciunt.)
Sonata II. Grave e Cantabile (Hodie mecum eris in Paradiso.)
Sonata III. Grave (Mulier, ecce filius tuus.)
Sonata IV. Largo (Deus meus, utquid dereliquisti me!)
Sonata V. Adagio (Sitio.)
Sonata VI. Lento (Consumatum est!)
Sonata VII. Largo (In manus tuas, Domine, commendo Spiritum meum.)
Il Terremoto. Presto e con tutta la forza
(Změna programu vyhrazena)
MUSICA FLOREA
Soubor Musica Florea vznikl roku 1992 jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace hudby v České republice. Založil ho violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Hra na originální nástroje nebo jejich kopie podložená studiem dobových pramenů a estetiky a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků tvoří nezbytný základ činnosti souboru a jsou zároveň zárukou jeho renomé.
Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální skladby symfonické, operní a oratorní od počátků baroka po 20. století.
Soubor hostuje na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. Magdalena Kožená, Philippe Jaroussky, Nancy Argenta, Véronique Gens, Paul Badura-Skoda, Susanne Rydén, Orlando Consort, Les Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, Le Poème Harmonique, Boni Pueri). Obdržel řadu prestižních ocenění (například nejvyšší ohodnocení francouzského časopisu Diapason za nahrávku díla J. D. Zelenky Missa Sanctissimae Trinitatis, Studio Matouš 1994; „Zlatá Harmonie 1997“ za nejlepší domácí nahrávku roku – Bachovy árie s Magdalenou Koženou, Polygram 1997; Cannes Classical Award – MIDEM 2003 za nahrávku korunovační opery Sub olea pacis et palma virtutis J. D. Zelenky, Supraphon 2001). V roce 2009 obdržel soubor diplom za nejlepší interpretaci děl J. S. Bacha na festivalu v chorvatském Varaždínu.
Od roku 2002 pořádá Musica Florea vlastní koncertní řady s důrazem na prezentaci nově objevených děl i skladeb, které si zasluhují návrat k interpretační původnosti.
JOSEF SOMR – Mluvené slovo
Herec Josef Somr (* 1934 Vracov) absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně v roce 1956, dva roky hrál v Českém Těšíně, tři roky v brněnském Divadle bratří Mrštíků a čtyři roky v Pardubicích (1961 až 1965). V roce 1965 se stal členem pražského Činoherního klubu a v srpnu roku 1978 přešel do činohry pražského Národního divadla. Zde působil až do roku 2001, kdy angažmá ukončil. V současné době je k vidění ve čtyřech inscenacích divadla Viola.
Desítky postav ztvárnil v televizních inscenacích, před filmovou kamerou debutoval v roce 1964 ve snímku Obžalovaný a o dva roky později vytvořil nezapomenutelnou charakterní roli ve slavném filmu Ostře sledované vlaky. Jeho krásný hlas se často objevuje v rozhlase, zde se podílel například na úspěšném cyklu Pohádky tisíce a jedné noci. V roce 2001 obdržel za hlavní roli v představení The Gin Game v pražském divadle Viola Cenu Thálie. V roce 2005 obdržel z rukou českého prezidenta za svou celoživotní práci medaili Za zásluhy. V roce 1987 mu byl udělen titul zasloužilý umělec. V roce 2012 získal Českého lva za mimořádný přínos české kinematografii, 29. března 2014 mu byla udělena Cena Thálie za celoživotní činoherní mistrovství.