Antonio Vivaldi (1678–1741) Koncert pro smyčce g moll RV 152 · Filiae maestae Jerusalem RV 638 (Introdukce k Miserere) · Koncert pro violu d’amore d moll RV 394 · Juditha triumphans RV 644 árie „Nil arma, nil Bella“ & „Agitata infido flatu“ · Koncert pro smyčce B dur RV 167 · Koncert pro housle e moll RV 279, op. 4 č. 2 ze sbírky „La Stravaganza“ · Stabat Mater RV 621
Pátým festivalovým večerem nás provede fantastický italský barokní orchestr Accademia Bizantina v čele s houslistou a hráčem na violu d’amore Alessandrem Tampierim a francouzskou kontraaltistkou Delphine Galou, celebritou světa barokní hudby, jež spolupracovala s hvězdami jako Ottavio Dantone, Andrea Marcon, Jean-Christophe Spinosi nebo Jordi Savall. Program tentokrát kombinuje Vivaldiho koncertní tvorbu s tvorbou sakrální, včetně provedení zřejmě nejslavnější Vivaldiho duchovní skladby Stabat Mater RV 621 a Koncertu pro housle e moll RV 279 ze sbírky „La Stravaganza“ věnované benátskému šlechtici Vettorovi Delfinovi. Kopie této sbírky byla nedávno objevena v Benátkách nad Jizerou, kam ji z kavalírské cesty přivezl hrabě Ignác Zikmund z Klenové. K dalším klenotům programu patří Koncert pro violu d’amore d moll RV 394, který zazní ve své české premiéře, a árie Agitata infido flatu z oratoria Juditha triumphans ze společného alba Agitata, které si v roce 2018 odneslo prestižní Cenu Gramophone v kategorii „Recitál“.
Delphine
Galou
Rodilá Pařížanka Delphine Galou, „Objev roku 2004“ francouzské asociace ADAMI, odstartovala svou kariéru v Jeunes Voix du Rhin (Mladých hlasech Rýna). Šťastné rozhodnutí specializovat se na interpretaci staré hudby přivedlo tuto francouzskou kontraaltistku s nezaměnitelným hlasem k souborům jako Venice Baroque Orchestra (Andrea Marcon), Les Arts Florissants (Jonathan Cohen), Le Concert des Nations (Jordi Savall), Ensemble Matheus (Jean-Christophe Spinosi), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), Collegium 1704 (Václav Luks) nebo Les Talents Lyriques (Christophe Rousset). Její kariéru zdobí účinkování v Královské opeře v Londýně, Théâtre des Champs-Elysées v Paříži, Berlínské státní opeře, Theater an der Wien či v newyorském Lincoln Center. Repertoár Delphine Galou čítá řadu děl Antonia Vivaldiho – vedle oratoria Juditha triumphans nastudovala také opery Orlando furioso, L’incoronazione di Dario, Teuzzone (nahrávka s Jordi Savallem pro vydavatelství Naïve) či Orlando 1714 (nahrávka s Federicem Mariou Sardellim rovněž pro Naïve). Její hlas se objevuje i na prestižním labelu Deutsche Grammophon. Spolupráce Delphine Galou s orchestrem Accademia Bizantina je velmi bohatá a úspěšná. V roce 2018 společně získali Cenu Gramophone v kategorii „Recitál“ za album Agitata.
„Nikdy jsem nebyl unášen technickými možnostmi nástrojů, jejich virtuozitou, a to dokonce ani v případě houslí. Miluji hudbu v její nejčistší formě,” říká koncertní mistr ansámblu Accademia Bizantina Alessandro Tampieri. Členem orchestru se stal v pouhých patnácti letech a postupně zde vyzrával ve špičkového umělce pod vedením Ottavia Dantoneho. „Je to hudebník s tou nejjasnější hudební vizí, kterého jsem kdy potkal. Autentická osobnost,” říká o něm Tampieri. Jeho zájem o historickou interpretaci ho přivedl ke spolupráci i s dalšími špičkovými barokními soubory a sólisty, jako Il Giardino Armonico, L’Arpeggiata, Enrico Onofri, Philippe Jaroussky nebo Vittorio Ghielmi. Vedle houslí se paralelně věnuje i studiu violy a violy d’amore. Jeho nahrávka Vivaldiho koncertů pro violu d’amore a houslových koncertů „Per il Castello” s Accademií Bizantinou zdobí kolekci Vivaldi Edition vydavatelství Naïve. Alessandro Tampieri je profesorem na Konzervatoři Gioacchina Rossiniho v Pesaru.
Francouzský Diapason d’Or, britská Cena Gramophone, Prix Classica či nominace na Grammy Music Award, to je jen základní výčet mezinárodních úspěchů italského souboru Accademia Bizantina. Ansámbl byl založen v roce 1983 v Ravenně s cílem interpretovat hudbu pro smyčcový orchestr komorním způsobem. Tato filozofie, zkombinovaná s hlubokým studiem a uměleckou angažovaností všech členů souboru, vytvořila z Bizantiny jeden z nejpodivuhodnějších komorních orchestrů hrajících na historické nástroje a specializujících se na hudbu 17. až 19. století. Její hra nese rysy té nejnoblesnější italské hudební tradice. Od roku 1996 umělecky roste pod vedením cembalisty a dirigenta Ottavia Dantoneho, který Bizantinu dovedl mezi nejprestižnější barokní ansámbly světa udávající trendy a stojící za znovuobjevením mnoha zapomenutých klenotů zejména v oblasti barokní opery a oratoria. Accademia Bizantina nahrává pro vydavatelství Decca, Harmonia Mundi a Naïve.
Musica Florea (Česká republika)
Marek Štryncl, hudební nastudování & dirigent
Andrea Miltnerová (GB), režie & choreografie
Václav Krajc & Jiří Bláha, scénografie
Eduardo García Salas (ES), asistent režie & hudební dramaturgie
Kateřina Ďuricová, světelný design
Christopher Vinz (GB), kostýmy