Na závěrečném galakoncertu festivalu se poprvé představí Slovenská filharmonie pod taktovkou Tomáše Braunera společně s americkým houslistou Joshuou Brownem. Večer zahájí Fanfára obyčejného člověka Aarona Coplanda, dále zazní Tance z Galanty Zoltána Kodályho, houslový koncert E. W. Korngolda a celý festival uzavře Symfonie „Z Nového světa“ Antonína Dvořáka.
Slovenská filharmonie
Slovenská filharmonie byla založena v roce 1949. U jejího uměleckého zrodu stáli dva významní představitelé mezinárodního hudebního života – Václav Talich (1949–1952) a Ľudovít Rajter (1949–1976). Od sezóny 2020/2021 zastává post šéfdirigenta Daniel Raiskin.
Mezi řadou hostujících dirigentů, kteří se Slovenskou filharmonií spolupracovali, patří mezinárodně uznávané osobnosti jako János Ferencsik, Witold Rowicki, Václav Smetáček, Karel Ančerl, Václav Neumann, Hermann Abendroth, Alberto Erede, Sir Eugene Goossens, Sir Claudio Abbado, Kurt Masur, Charles Mackerras, Sergiu Celibidache, Neeme Järvi, Mariss Jansons, Fabio Luisi, Yehudi Menuhin, Jiří Bělohlávek, Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Juraj Valčuha, Tomáš Netopil a mnoho dalších. Orchestr spolupracoval také se skladateli, kteří interpretovali svá vlastní díla, jako Jean Martinon, Krzysztof Penderecki a Aram Chačaturjan.
Slovenská filharmonie realizovala řadu nahrávek pro rozhlas, televizi a hudební vydavatelství OPUS, Supraphon, Panton, Hungaroton, JVC Victor, RCA, Pacific Music, Naxos a Marco Polo. Pravidelně vystupuje na prestižních evropských pódiích a festivalech, stejně jako v Kypru, Turecku a USA. Koncertní turné podniká v Japonsku, Jižní Koreji, Ománu a Spojených arabských emirátech.
Tomáš Brauner (dirigent)
Narodil se v Praze a vystudoval hru na hoboj a dirigování na tamější konzervatoři. V roce 2005 absolvoval Hudební fakultu Akademie múzických umění (obor dirigování) a následně také studijní stáž na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst. O pět let později se stal laureátem Mezinárodní dirigentské soutěže Dimitrise Mitropoulose pořádané v řeckých Aténách.
Uměleckou dráhu operního dirigenta zahájil v roce 2007 v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde nastudoval či dirigoval velký počet operních titulů. V roce 2008 debutoval v Národním divadle v Praze představením Verdiho Otella. Dále se představil v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě, Palacio de Bellas Artes v Mexico City či ve Slovenském národním divadle.
V letech 2014–2018 působil též jako hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze. V letech 2013–2018 zastával funkci šéfdirigenta Plzeňské filharmonie, se kterou získal v roce 2017 ocenění Classic Prague Awards 2017 v kategorii Nahrávka roku za CD „Kompletní dílo pro violoncello a orchestr Bohuslava Martinů“. Následně se stal šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně a hlavním hostujícím dirigentem Plzeňské filharmonie. Spolupracuje i s dalšími předními symfonickými orchestry a je zván na významné mezinárodní festivaly. Od sezóny 2020/2021 je Tomáš Brauner šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.
Joshua Brown (houslista)
Joshua Brown je houslista oceňovaný kritikou i publikem po celém světě pro svůj bohatý zvuk, elegantní interpretaci a absolutní oddanost hudebnímu dílu (La Libre). Mezinárodní pozornost získal vítězstvím 2. ceny a obou Cen publika na Queen Elisabeth Competition 2024 v Bruselu. Mezi jeho další úspěchy patří 1. cena na Global Music Education International Violin Competition 2023 v Pekingu a 1. cena s Cenou publika na Mezinárodní houslové soutěži Leopolda Mozarta 2019 v Augsburgu.
Joshua debutoval s Cleveland Orchestra, o čemž Cleveland Classical napsal:
„Brilantně zahrané a mistrně vystavěné, Brownův výkon prozkoumal každou emocionální nuanci… byl po celou dobu strhující.“ Pravidelně vystupuje s předními světovými orchestry a objevuje se na prestižních festivalech a koncertních pódiích celého světa.
Joshua vystudoval bakalářské a magisterské studium na New England Conservatory of Music pod vedením profesora Donalda Weilersteina a nyní si zde dodělává postgraduální studium. Předtím navštěvoval Almitu a Rolanda Vamos na Music Institute of Chicago.
Joshua hraje na výjimečné housle Nicolò Amatiho z Cremony (cca 1635–1640), které mu byly zapůjčeny díky Mary B. Galvin Foundation a Stradivari Society. Tato organizace podporuje špičkové smyčcové hráče tím, že jim poskytuje mistrovské nástroje, které by jinak nebyly dostupné.